O blogu


Jako biolog patrzę się na świat przez pryzmat największego i najbardziej skomplikowanego a także najbardziej wydajnego i genialnego systemu jakim jest życie. System ten jest niesłychanie kompleksowy i wielowymiarowy. Każdy wyższy poziom organizacji odkrywa nowe zjawiska, których nie da się przewidzieć z niższego. Jeśli popatrzymy się już nie na pojedyncze organizmy ale współistniejące grupy wielu gatunków żyjących w danym środowisku, komplikacja jest tak ogromna, że wszelkie metody naukowe są jedynie skrajnie uproszczone, szacunkowe, opisowe, a wyjątki czasem bywają częstsze niż reguły. A jednak w tym systemie też funkcjonują pewne prawa i nic nie jest przypadkowe.

Społeczeństwo ludzkie, podobnie jak społeczeństwa roślin i zwierząt podlegają regułom psychologiczno-biologicznym, dlatego wiele zjawisk jakie możemy zaobserwować ma też swoje odpowiedniki w innych grupach organizmów. Co to jednak ma wspólnego z tą stroną i marketingiem?

Ekonomia szeroko pojęta, w tym i marketing, to wytwór społeczeństwa ludzkiego bazujący na tych samych regułach, które można zaobserwować w obrębie wysoko rozwiniętych grup społecznych wielu zwierząt. Jednak umysł ludzki potrafiąc tworzyć dużo bardziej zaawansowane pojęcia abstrakcyjne jest w stanie przenieść zjawiska socjalne na jeszcze wyższy poziom komplikacji. Jako, że ekonomia jest wysoce sprzężona z efektywnością w kontekście środowiskowym, jak i mocno na niego wpływa, bardzo szybko ujawniają się problemy jakie powoduje wadliwy system. Inaczej ujmując, system ekonomiczny musi odzwierciedlać życie, żeby tak jak ono przetrwał i mógł się rozwijać. W pewnym sensie ekonomia jest dużo bardziej związana z biologią niż powiedzmy, polityka czy sama nauka. Jeśli jakiś pomysł się nie sprawdza, życie brutalnie i nieodwołalnie go koryguje. Biologia, psychologia oraz matematyka żądzą prawidłami ekonomicznymi. Mój blog będzie skupiał się głównie na tych pierwszych dwóch w kontekście szeroko pojętego marketingu holistycznego. Będą poruszane takie tematy jak marketing, SEO, SEM, media socjalne a nawet zarządzanie biznesem.

Kształt bloga najprawdopodobniej będzie się zmieniał z czasem, jako że sam jestem w trakcie poznawania świata z ekonomicznego punku widzenia, więc prosiłbym o wyrozumiałość. Nie znajdziecie tutaj profesjonalnych czy szczegółowych analiz biznesowych. Na swój sposób blog ten jest moją próbą uporządkowania zbieranych informacji, motywacją by ciągle poznawać zmieniające się w niesamowicie szybkim tempie realia biznesu w kontekście marketingu. To swoisty eksperyment, którego końcowego kształtu nie jestem w tym momencie opisać. Jednak na pewno znajdziecie tu recenzje książek, informacje z innych, angielskojęzycznych stron i czasem pewne ogólne artykuły, jak ten o marketingu holistycznym.

Zapraszam do czytania i komentowania :)

Michał Dybczak

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz


O autorze

Michał Dybczak ukończył Wydział Biologii i Ochrony Środowiska na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach oraz studiował na Uniwersytecie Wiedeńskim. Teraz zajmuje się szeroko pojętym marketingiem holistycznym, social media i pokrewnymi tematami oraz prowadzi lokalny biznes.